کرم ضد آفتاب

آنچه باید در مورد ضد آفتاب‌ها بدانیم

آنچه باید در مورد ضد آفتاب‌ها بدانیم

ضد آفتاب (Sunscreen) محصول مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید می باشد، ضد آفتاب‌ها در انواع کرم و لوسیون ضد آفتاب تولید شده و برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید مورد استفاده قرار میگیرند. در حقیقت پوست لایه ای برای حفاظت از اعضای درونی است اما پوست بدن بسیار حساس بوده و در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد. یکی از تهدیدآمیزترین عوامل بالقوه برای پوست انسان، اشعه‌های ماورای بنفش خورشید می باشند، اشعه‌های ماواری بنفش خورشید به ۳ دسته کلی UV-A / UV-B / UV-C  تقسیم می‌شوند.

مطمئناً نام UV را هنگام خرید عینک آفتابی از فروشندگان شنیده اید. بیشتر عینک‌های آفتابی موجود در بازار مجهز به شیشه‌ی حفاظت کننده چشم در مقابل اشعه‌های UV می باشند. ضدآفتاب‌های موجود در بازار، حائلی میان بخشی از اشعه‌های مضر با پوست ایجاد نموده که به صورت لوسیون و کرم تحت نام و برندهای متفاوت و SPF‌های مختلف در دسترس قرار دارند.

عملکرد کرمهای ضد آفتاب

وقتی از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنیم، مواد تشکیل‌دهنده کرم به انعکاس نور آفتاب از سطح پوست کمک می‌کند و از پوست در مقابل بیماریها، سرطان های پوستی و اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌ نماید. بسیاری از ضد آفتاب‌ها به کنترل آسیب از طریق جذب اشعه ی ماورا بنفش و جلوگیری از رسیدن آنها به پوست در بازار شناخته شده هستند.  عملکرد ضد آفتاب‌ها بستگی به ترکیبات موجود در آن، وجود SPF‌ها و حالت یا روش کاربردی آنها داشته که در ذیل به این موارد اشاره می نماییم.

۱. ترکیبات کرم / لوسیون:

فرمول ترکیبی ضد آفتاب‌ها به‌عنوان ترکیبی از مواد آلی و معدنی شناخته شده که شامل ۲ نوع عنصر فعال می باشند.  اولی ذرات معدنی به نام زینک اکسید و تیتانیوم اکسید بوده که به‌طور فیزیکی برای حفاظت از پوست، انعکاس یا پخش کردن نور ماورای بنفش می باشند. دیگر عناصر فعال، ترکیبات آلی هستند که با جذب اشعه ی ماورای بنفش و سپس رهاسازی این اشعه‌ها به‌صورت گرما، از پوست محافظت می‌ نمایند. در سالیان گذشته ترکیبات معدنی موجود در کرم ضد آفتاب به‌صورت سفید رنگ ظاهر می‌شدند اما در حال حاضر و با پیشرفت در نانوتکنولوژی، ضد آفتاب‌ها روشن و شفاف شده و رنگ سفیدی بر روی پوست بر جای نمی گذارند و این در حالیست که میزان تأثیر آنها با نمونه‌های گذشته برابر می باشد. چند ترکیب آلی که ضد آفتاب را مؤثرتر می‌کنند عبارتند از:  Benophenones / Cinnamates / Paba

۲. وجود عامل محافظت کننده در برابر آفتاب SPF  با پوشش گسترده:

ضد آفتاب‌ها از طریق عناصر موجود در خود با انعکاس اشعه ی ماورای بنفش یا جذب و تبدیل آن به گرما، با این اشعه مبارزه می‌کنند. ضد آفتاب‌ها در صورتی می‌توانند به صورت کامل اثرگذار باشند که نه تنها پوشش طیفی گسترده اشعه‌ی خورشید را دارا باشند، بلکه عامل حفاظت در برابر آفتاب مناسب را نیز داشته باشند. هر کرم یا لوسیون ضد آفتاب مقداری از این SPF‌ها  دارند که جهت مقابله با اشعه‌های UVB وارد عمل شده و مانع آفتاب سوختگی خواهند شد.

با کمی دقت متوجه خواهید شد بر روی کلیه محصولات ضد آفتاب‌ها می‌توان لغت SPF را مشاهده نمود، این ۳ حرف مخفف عبارت عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب (Sun Protection Factor) می باشد. این علامت نشان‌دهنده توانایی یک کرم / لوسیون ضد آفتاب برای محافظت از پوست خواهد بود. بعنوان مثال اگر پوستتان به قدری حساس باشد که تنها بتواند ۱۰ دقیقه نور آفتاب را تحمل کند و بعدازآن دچار سوختگی شود استفاده از یک ضد آفتاب که SPF آن برابر ۱۰ باشد مدت‌زمانی را که شما می‌توانید در برابر آفتاب بایستید ۱۰ برابر افزایش خواهد داد.

۳. حالات و رویه های کاربرد:

ضد آفتاب‌ها به صورت‌ لوسیون و کرم در بازار موجود بوده و به جهت راحتی در استفاده در اشکال و اندازه های متفاوت و با برندهای مختلف در فروشگاهها در دسترس همگان قرار دارند. برای پخش شدن ضد آفتاب و اثرگذاری آن لازم است ضد آفتاب‌ها مدتی قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مورد استفاده قرار بگیرند. بهترین زمان استفاده، نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم زیر آفتاب یا در کنار استخر می باشد. این ضد آفتاب‌ها از آب و روغن تشکیل شده و می‌توان از آن‌ها برای کل بدن استفاده کرد اما باید توجه داشت که از مالیدن و ماساژ ضد آفتاب‌ها بر روی پوست خودداری شود. از نکات مهم در استفاده از این کرمها این است که اجازه دهید به مرور جذب پوست شوند تا بهترین عملکرد خود را نشان دهند. ضد آفتاب ها یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از برنزه شدن پوست و آفتاب‌سوختگی بدن است اما می بایستی با بررسی و استفاده از انواع کرمها مناسبترین محصول جهت پوست خود را شناسایی و از آن استفاده نماییم، جهت آشنایی بیشتر با نکات مهم و مزایای کرم های ضدآفتاب میتوانید از بخش محصولات شخصی نسبت به بررسی انواع کرم ها و لوسیون ها اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *