پوست, مکمل های غذایی

الزام مصرف اسید چرب امگا-۳

امگا- ۳ اسیدی چرب ضروری است که در ساختار برخی از چربی‌های مفید یافت میشود. این ماده  بعنوان یکی از حیاتی ترین اسیدهای چرب مورد نیاز بدن همیشه حائز اهمیت بوده و بعنوان یکی از اسیدهای چرب ضروری بدن میتوان از آنها یاد کرد و از مهمترنی ویژگیهای این اسیدها میتوان به این مهم اشاره نمود که توسط بدن انسان قابل تولید نبوده و می بایستی از طریق مواد مغذی موجود در خوراکیها و یا از طریق مکمل های غذایی تامین شوند زیرا بدن انسان برای رفع نیازهای خود به مواد مغذی ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین ها نیاز دارد.

امگا ۳ و مواد غذایی

در حال حاضر و با پیشرفت های علوم درمانی و پیشگیری در بسیاری از مکمل‌های غذایی در دسترس امگا وجود دارد و توسط پزشکان متخصص جهت درمان یا پیشگیری از بیماریها تجویز می‌شوند. همه ما انسانها با دقت در رژیم و وعده های غذایی مصرفی خود این امکان را داریم تا این مکمل را داشته باشیم. غذاهای حیوانی، روغن ماهی، میوه‌های دریایی و ماهی‌ها به خصوص ماهی‌های چرب دارای امگا هستند، روغن کلزا موجود در آجیل مانند گردو و بادام دارای امگا بوده که معمولا در وعده های غذایی اکثر افراد قرار دارند. استفاده و جذب بیش از حد نیاز ماده امگا که بیش از نیاز روزانه باشند ممکن است موجب تاخیر در زمان انعقاد خون و گاهی نیز احساس ناراحتی ناخوشایندی در معده گردد. چربی های امگا- ۳ برای سلامت و تندرستی انسانها ضروری بوده و در برخی پژوهش های جدید مشخص شده بسیاری از افراد به ویژه خانم ها دچار کمبود این چربی های موثرو مفید هستند. همانگونه که قبلاً نیز اشاره کردیم کمبود اسیدهای چرب را می توان با تغییراتی ساده در رژیم غذایی روزانه و دقت در سبک زندگی کنترل و یا به طور کل از بین برد. نتایج پژوهش هایی در سطح بین المللی نشان داده اند امگا- ۳ برای بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مؤثر بوده و از سکته های قلبی جلوگیری می‌نماید. در متن حاضر تلاش داریم برخی از فوائد و مضرات چربی های امگا- ۳ را به طور خلاصه شرح دهیم و امید است این اطلاعات بتوانند بعنوان یک منبع اطلاع رسانی در حفظ سلامت و تندرستی مشتریان فروشگاه اینترنتی ژربرا نقشی کلیدی و مهم را ایفا نمایند. لازم به توضیح است اطلاعات مندرج در متن مقاله با استناد و مطابقت با سایتهای معتبر پزشکی و دارویی و مطالعه نقش چربی های امگا در زندگی روزمره تهیه و در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است.

روغن های حاوی امگا ۳

اسید چرب امگا- ۳ را میتوان به راحتی در روغن ماهی ها، دانه های گیاهی و حبوبات یافت نمود، از جمله معروفترین ماهی های دارای اسید چرب امگا میتوان به چندین نوع ماهی اشاره نمود که عبارتند از : قزل آلای رنگین کمان، راجگو سرخو، شوریده، منقار ماهی، قباد، کفشک ریز، مارماهی، تیزدندان، زمین کن دم نواری، شیرماهی ، ماهی آزاد ، شاه ماهی آزاد، تن سالمون، ساردین ، قزل آلای خال قرمز، میگو، خرچنگ و ماهی هامور، سر و کبد ماهی بیشترین میزان امگا سه را داراست.  اما از نکات قابل توجه در مصرف ماهی ها بعنوان یکی از منابع عمده اسدهای چرب امگا ۳ که میتوان به آن اشاره نمود این است که ماهی های پرورش یافته در دریاهای آزاد نسبت به ماهی های پرورشی از امگا- ۳ بیشتری برخوردارند و یکی از منابع سرشار این ماده حیاتی به شمار میروند. ماهی‌هایی که در آب های سرد زندگی پرورش یافته اند دارای امگا- ۳ بیشتری نسبت به ماهی هایی هستند که در آب های گرم زندگی می کنند و خلیج فارس نیز جزو آب های نسبتا سرد است.

از جمله دانه های گیاهی که حاوی اسد چرب مفید هستند میتوان اسیدهای چرب موجود در دانه ها و مغزهای گیاهی مانند شاهدانه، دانه کتان و سویا، زیتون، کانولا، گردو حبوبات که در دسترس عموم قرار دارند را معرفی نمود.

 

مواردی که میبایستی در مورد امگا- ۳ بدانیم

 ۱- امگا ۳ تحمل بسیار کمی در مقابل حرارت بالا دارد و هرچه میزان درصد امگا -۳ در روغن بیشتر باشد آن روغن تحمل حرارت و نور کمتری خواهد داشت. در مواردی که روی بطری روغن دارای امگا ۳ مناسب طبخ در حرارت بالا درج شده باشد این بدین معنی است که روغن حاوی مقادیر بسیار کمی از امگا ۳ می باشد.

 ۲- در علم تغذیه امروز بهترین روغن ها، روغن های هستند که حاوی امگا-۳ باشند. روغن زیتون علاوه بر امگا، دارای اسکوالین (عامل کاهش دهنده چربی خون ) است ولی روغن کانولا اسکوالین ندارد. می بایستی تلاش نماییم امگا ۳ را در وعده های غذایی روزمره تان مصرف نمایید زیرا اسیدهای چرب نقشی بسیار مهم و اساسی دارند و بدن انسان توانایی تولید آنها را ندارد.

عوارض کمبود امگا- ۳ در بدن

پژوهش ها نشان دادند کمبود امگا-۳ سبب برخی علائم تحریک کننده مانند بدخوابی و خشکی پوست به ویژه در خانم ها می شود. علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در این افراد افزایش می یابد. در ادامه مطلب چندین مورد از نشانه های کمبود این ماده در بدن را جهت درج در بخش مقالات فروشگاه اینترنتی ژربرا مورد بررسی قرار میدهیم.

  ۱- موی های نازک و شکننده: در واقع اسید چرب امگا- ۳ که در سلول های پوستتان پیدا وجود دارند در فولیکول های مو نیز هست و وجود امگا ۳ در فولیکول مو آن را تبدیل به ماده مغذی بسیار مهمی برای درخشندگی مو نموده است. چربی های امگا مو را تغذیه و موجب موی سر میشوند. همچنین التهابات پوست کف سر را که موجب ریزش مو می باشند را کاهش می دهند.

۲- خشکی پوست یکی از موارد مهم در داشتن پوستی شاداب، سالم و هیدراته وجود چربی های امگا-۳ می باشند که به صورت طبیعی در ساختار دیواره سلول ها یافت میگردند که با کمبودمیزان آن، خشکی پوست نیز شدیدتر خواهد بود.

 ۳- ناخن های شکننده: ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده جملگی نشان دهنده این مهم است که دچار کمبود ویتامینی در بدنتان هستید این مشکل می تواند کمبود امگا- ۳ باشد، در بسیاری از پژوهش ها مشخص گردیده که امگا- ۳ موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده تر از منابع گیاهی جذب بدن می شوند بنابراین وارد کردن ماهی های چرب به برنامه غذایی همواره یکی از بهترین راهکارها برای جبران کمبودهای ناشی از اسیدهای چرب بوده است.

 ۴- بی خوابی: افرادی که سطح بالای امگا- ۳ دارند خواب با کیفیت تری را تجربه می کنند و همواره بهترین زمان استفاده از مکمل صبح ها می باشد زیرا خوردن امگا- ۳ نزدیک به ساعت خواب یا در شب می تواند بی خوابی بهمراه داشته باشد.

۵- درد مفاصل: اسید چرب های امگا- ۳ که در روغن ماهی وجود دارد از عوامل قدرتمند کاهش التهابات هستند به همین دلیل امگا- ۳ برای افرادی که مشکل درد مفاصل دارند بسیار با اهمیت است. دریافت به اندازه این ماده می تواند فرآیند از بین رفتن بافت و مفاصل را در بسیاری از موارد متوقف نماید.

۶- اختلال در رشد: در پژوهشی نقش مصرف مکمل­های خوراکی امگا- ۳ بر روی الگوی­ های رفتاری به وی‍ژه بیش ­فعالی در کودکان مبتلا به بیماری­های طیف اوتیسم پرداخته شد و نتایج نشان داد که کودکان اوتیسمیک سطح پایین تری از امگا ۳ نسبت به کودکان نرمال دارند.

 ۷- ضعف تمرکز: اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا- ۳ دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز باشید بسیار بالاست در بسیاری از افراد بعد از دریافت مقدار مورد نیاز روزانه اسیدهای چرب، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز توسط این افراد تجربه میشود.

 ۸- خستگی: در این موارد افراد مرتب احساس خستگی دارند که میتواند دلایل بیشماری داشته باشد اما شکی نیست که کمبود امگا- ۳ یکی از این عوامل به شمار میرود. بر اساس بررسی های انجام شده، خستگی یکی از نشانه های شایع کمبود اساسی امگا- ۳ است. بنابراین تقویت برنامه غذایی خود با روغن های چرب به افزایش سطح انرژی تان کمک خواهد نمود.

فواید اسید چرب امگا۳

 مانع لخته شدن خون

 پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی

افزایش ضریب هوش شیرخواران شیر مادر

رشد سلولهای مغزی

افزایش اعتماد به نفس و مقاومت بدن

جلوگیری از پیدایش و پیشروی سرطان

 جلوگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از بیماری‌های روحی و افسردگی

پیشگیری از آلزایمر حفاظت از سلول‌های عصبی و جلوگیری از پیری مغز

مفید برای بیماری‌های کرنری (سرخرگ‌های کرنری یا سرخرگ‌های قلب از آئورت بیرون می‌آیند؛ آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن است که از بطن چپ، خون را خارج می‌کند و اولین شریانی است که خون دارای اکسیژن زیاد را دریافت می‌کند.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *